tisdag 15 december 2009

Skinka, mandlar och böcker

Hej vännen!

Idag ligger vår stad uner ett fint lager av snö, de är så vackert och jag ber till någon som hör mig att låta de vara kvar fram till julafton natt.
Hoppas att ni också har fått snö.
Har även hunnit göra min första julskinka idag, orkar inte vänta mer....vill ha julafton och julmat NU.
Nu till något helt annat......


Kommer ni ihåg den här fina boken? Boken längst ner. Den kommer från den mysiga webbutiken, Lovisa på landet.
Har köpt mig lite mer grejer därifrån. Visar de en annan dag.





Så här ser den ut inuti, en liten gömma. Jättesmart för sina idiotkontroller som dräller överalllt.





Årets julgodis hemma hos oss är brändamandlar. Gud så gott de är. Hela min mage är full av mandlar.


Här kommer receptet.
2 dl: Mandlar
3 dl: Florsocker
1 dl: Vatten

Bränn mandlarna i ugnen på 150 grader i 15 minuter, vänd dom efter halva tiden.
Häll alla ingredienser i en stor kastrull på medelvärme och rör runt med en trägaffel. Rör hela tiden tills mandlarna blir torra och vita. Man ger upp efter tag och undrar va man gett sig in på, men ge INTE upp.
När de väl blivit torrt ställ undan kastrullen, höj värmen och ställ tillbaka kastrullen.
Sockret kommer att smälta igen och bli brunt runt mandlarna. När alla mandlar blivit jämnbruna och du hör...pop pop pop så är de klart.
Häll över alla mandlar på bakplåtspapper och separera med en gaffel. Sikta över florsocker och låt svalna något.

Dom är goda flera dagar efteråt också.
Går jättebra att dubbla receptet, kan bli tungt att röra dock.




Ha de gott mina vänner. Vi ses snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar